Onboarden is het proces waarbij een nieuwe medewerker wegwijs moet worden (gemaakt) bij zijn nieuwe werkgever.
Een bekende leiddraad voor Onboarden wordt regelmatig met de 4 C’s aangeduid. Compliance, Clarification, Culture en Connection. Ken de regels, weet wat je moet doen, ken de cultuur en zorg voor verbinding. Persoonlijk vind ik de vier C’s bijzonder in het straatje passen van de organisatie.
Maar onboarden is méér dan dat.
Zou het niet fantastisch zijn dat, als je bij je nieuwe werkgever start, je laptop, telefoon, werkplek, thuiswerkplek en eventueel visitekaartjes allemaal al geregeld zijn? Dat je e-mailadres gelijk werkt en je Windows login bekend is? Dat er gedurende de inwerkperiode altijd een bestaande medewerker als buddy is aangewezen en dat die buddy werkt als jij werkt. Kers op de taart is als je thuis al een boeket hebt ontvangen met de boodschap dat het bedrijf zich verheugt op je komst. Dan is het thuisfront ook alvast positief geprimed. Op de huidige krappe arbeidsmarkt zouden deze details een vast onderdeel moeten zijn van de employer branding.
Bedrijven zetten in toenemende mate marketing automation in. Waarbij ze geautomatiseerd een lead tot een klant proberen te maken en bestaande klanten willen behouden. Soortgelijk bestaat er ook Onboarding Automation.
Onboarding Automation is het geautomatiseerd sturen van de ervaring van nieuw begonnen werknemers.
De verschillende oplossingen voor Onboarding Automation, die ik via de zoekmachines vind, variëren nogal in aanpak. De ene lijkt vooral de vier C’s te willen automatiseren. Terwijl de ander meer oog heeft voor het sociale aspect van ergens nieuw komen te werken.
Los ervan of je het onboarden automatiseert of niet. Zorg voor voldoende aandacht voor het onboarding proces binnen jouw organisatie. Weggaan doen medewerkers op termijn allemaal, maar je kunt zelf de kans verkleinen dat ze snel weg willen. En wellicht gaat dan langzaam je werkgeversscore op Glassdoor, Indeed, Facebook en de Google Bedrijfsvermelding omhoog.