Wat is AMP?
AMP is een techniek om internetpagina’s sneller weer te geven op mobiele telefoons. AMP is in 2015 uitgebracht door Google maar sindsdien zijn meerdere partijen bij de ontwikkeling betrokken. Over het algemeen wordt AMP gebruikt om nieuws- en blogartikelen te versnellen. Webontwikkelaars zijn niet altijd gecharmeerd van AMP. Veel is verboden en sommige dingen zijn gewoonweg niet mogelijk. Alle restricties garanderen echter wel dat een pagina razendsnel laadt. Dat is fijn voor de lezer. Maar nog belangrijker is dat Google snel ladende pagina’s hoger scoort in de gratis of organische resultaten.
Naast hun snelheid hebben AMP-pagina’s nog een ander voordeel. De Core Web Vitals van een pagina zijn ook een ranking factor. Als je ooit een artikel van een online nieuwsuitgever hebt gelezen, heb je misschien het volgende meegemaakt. Terwijl de pagina laadt, begin je te lezen. Om vervolgens onderbroken te worden door de tekst die bewoog omdat er een spandoek in moest. De hoeveelheid beweging van een tekst tijdens het laden is een van de Core Web Vitals. AMP zal ook de Core Web Vitals verbeteren. Een AMP-pagina laadt in één keer zonder dat er iets beweegt.
AMP is niet voor alle situaties geschikt en is zeker geen wondermiddel. Een snel ladende website en goede Core Web Vitals kan op andere manieren worden bereikt. Maar voor bepaalde soorten content is AMP een beproefde methode om de ranking te verhogen en/of de Core Web Vitals te verbeteren.