Wat is CLS?
CLS is een afkorting voor Cumulative Layout Shift. Maar dan weet je waarschijnlijk nog niks. Wellicht herken je de volgende situatie. Je gaat naar een nieuwssite, begint met lezen en terwijl je leest verschuift opeens de tekst. Na wat gemopper ga je weer verder lezen op de nieuwe locatie van je laatste zin. Tijdens het laden van de pagina werd de tekst al getoond, maar er moest ergens nog een banner tussen gepropt worden.
Deze irritatie werd door Google tot een ranking factor verheven. Oftewel als jouw website veel verspringende teksten heeft tijdens het laden, scoort hij slechter in Google. CLS vormt samen met FID en LCP de zogenaamde Core Web Vitals. En Core Web Vitals zijn weer onderdeel van Technical SEO.
Als je wilt weten hoe een pagina op jouw website scoort qua CLS, dan zijn er meerdere manieren. De makkelijkste is een online versie te vinden van de Google Lighthouse test. Hier vind je er bijvoorbeeld één. Een andere methode is om de Lighthouse plugin te installeren binnen een Chrome of Chromium browser.
Bedenk dat Google en daarmee ook de Lighthouse test, pagina’s voor desktop en mobiel los bekijkt. Afhankelijk van de gebruikte test moet je eerst een apparaatcategorie selecteren of kan dat ook erna.
Met een online versie van de Lighthouse test komt de homepage van mijn eigen website op desktop er redelijk van af qua CLS score. Ter verdediging wil ik aandragen dat mijn site nét is opgeleverd en optimalisaties nog moeten gebeuren. Lighthouse geeft mijn homepage een oranje met de CLS score van 0.102. Als je vaker Lighthouse testen draait, zul je merken dat de kleuren steeds strenger worden. Het kan goed dat over een half jaar deze score een rood krijgt. Google wordt steeds strenger als webwaakhond.
Als je jouw CLS score wilt verbeteren en niet weet hoe, neem dan contact met ons op.