Google for Jobs is een job aggregator. De functionaliteit van het zoeken, filteren en solliciteren is minder uitgebreid dan bij een vacaturebank. Vacatures komen over het algemeen beschikbaar binnen GfJ door een robot van Google die websites onderzoekt. Dit proces heet spideren. Elke keer als de robot specifieke codes ziet die GfJ nodig heeft, is een vacature geïdentificeerd en wordt deze geïmporteerd naar GfJ.
In Nederland kwam GfJ beschikbaar in augustus 2020. In het begin kwam GfJ alleen boven water als je naar vacatures zocht in te buurt. Deze werden dan inline tussen de resultaten van Google getoond. Nu in 2023 kun je overal naar banen zoeken, zelfs in het buitenland. Het grote voordeel voor een kandidaat bij het gebruik van GfJ is, in vergelijking met andere jobboards en aggregators, dat de resultaten niet gekocht kunnen worden. Veel vacaturebanken plaatsen de vacatures van betalende werkgevers en recruiters bovenin de zoekresultaten. Als dit omhoog pushen verstandig en zonder winstbejag zou worden gedaan was het een win/win geweest. Helaas is de realiteit dat de kandidaat vaak verdrinkt in niet passende vacatures.
Toen GfJ in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd in 2017 was één van de beloofde USP’s het dedupliceren van vacatures. Dezelfde vacature, voor één kandidaat, kan resulteren in ontelbare kopieën. Werving en selectiebureau’s proberen bijvoorbeed de bron van de originele vacature te verhullen. Dus elk werving & selectiebureau zal één of meer kopieën toevoegen. Vervolgens betalen vacaturebanken om hun vacafures hoger te krijgen in andere vacaturebanken. Aggregrators doen hetzelfde. Uiteindelijkt kopieert iedereen van iedereen elkaars vacatures. Wat Google probeerde met de deduplicatie was eerbaar. In 2023 zijn ze helaas nog niet helemaal zo ver. Er bestaan nog steeds kopieën tussen de zoekresultaten. Maar Google is al wel ver gekomen.
Vanuit het oogpunt van een kandidaat zou ik meer filter opties wensen in GfJ. Op dit moment zijn in Nederland de volgende filters beschikbaar:
- Afstand
- Publicatiedatum
- Taal van de vacature
- Arbeidsvorm (fulltime, parttime, stage en ZZP)
- Werkgever / Werving & Selectiebureau
Wat Google for Jobs voor mij de ultieme vacaturebank zou maken is als de volgende zaken veranderen:
- Filter voor branche en/of sector
- Completer aanbod van vacatures
- Een optie om een vacature direct bij GfJ te publiceren
De zoekresultaten van GfJ in de VS laten hopen op meer. Sommige vacatureteksten in de Nederlandse GfJ zijn zo slecht geformatteerd dat ze nauwelijks leesbaar zijn. Vacatureteksten binnen GfJ in de VS worden vaak op uniforme wijze gepresenteerd. Met bijvoordeeld de voordelen aan de ene zijde en de eisen aan de andere. Als je dan de originele vacatureteksten erbij pakt, kunnen de voordelen en eisen dwars door elkaar staan. GfJ slaagt erin om de relevante stukken tekst te herkennen en opnieuw te arrangeren. Het eindresultaat zijn uniform leesbare vacatureteksten ongeacht het origineel.